lördag 6 februari 2010

No more sugar!

I onsdags var jag ju på Glukosbelastning och igår var jag och JOnas på ultraljudsundersökning där vi kikade på lillebrors tillväxt.
Resultatet var gårdagens tillväxt ultraljud var att vår lille kille ligger på 25% över medel i vikt. D.v.s. normalvikten i vecka 33 är 2 kilo och vår lilleman ligger på 2,5 kilo.

Vad gör man åt det då? var vår fråga.
Man ändrar dieten till att börja med, sa barnmorskan.

Inget mer socker! Sockret är boven även när det gäller lillkillens vikt, tror man då man inte ser något genetiskt.

Så... nu är det SOCKERFRITT som gäller för mig.
Och ärligt talat så har jag gottat i rätt mkt. av den varan sedan i julas.

Äta för två, visst. Men inte Dajm, vittbröd och Oboy som har varit ett dagligintag för mig.
Så nu går jag stenhårt in för att hitta andra alternativ samt kolla ALLA varors innehåll innan det åker ner i varukorgen!

Har ju världens sämsta karraktär när det gäller sötsaker och sånt, men...
Det är bara ca. 8 veckor kvar... så det är bara att bita ihop och gilla läget. Och förhoppningvis komma över sockerberoendet smärtfritt och snabbt.

För nu är det ju inte bara mig det gäller utan mitt barn!

Så, skärpning nu fröken Bergvall! ;-)

7 kommentarer:

Anonym sa...

BRA Jenny!!!!!!!
Jag håller på dig! Hör av dig om jag kan hjälpa dig på ngt sätt
kram linda (rosén)

La Vikinga sa...

Stackas ...

Eller?

Men du kan!!! Det kommer att gå bra!!

Så säger de i alla fall i alla amerikanska filmer "It's gonna be OK" - så det gäller väl även här??

;-))

Charlotta

annica sa...

Du kommer hitta massa goda, sockerfria alternativ! Så, när lillebror väl tittat ut så vill du bara äta nyttigheter även i fortsättningen... Kram min fina vän & jag håller tummarna för att abstinensen går över fortare än fortast... Miss U

Sandra sa...

Jobbigt att få det sådär svart på vitt..

Men det här fixar du! Speciellt nu när du inhandlat den braiga kokboken!

Kram kram!

VikingBull sa...

Hello! Jag kollade upp hur det var med Nicole...jag gjorde tillväxt-UL i v 35 och då vägde hon 3 kg. 20% över medel. Men ingen sa någonting alls om det, mer än att hon var välväxt. Hoppas iaf att det går fint med maten för din del, och att lillebror inte är alltför stor när han väl kommer:) Kram!

Unknown sa...

Men var glad för att ni vet det redan nu så att du verkligen kan försöka hålla dig borta från sockret, (dock väldigt svårt när man är gravid!) Jag födde en 5 kg klump och är helt säker på att sockret var boven, jag levde på jordgubbskräm de sista två månadrena :-D

Jag är helt säker på att du fixar det där med sockret!

Anonym sa...

Hej kompis!

Jag har kört utan socker och kolhydrater sen efter nyår och det är inte så värst svårt egentligen... I början har man sockerabstinens (socker=drog!) men det går över efter ca en vecka. Både jag och Micke älskar milkshake men tyvärr är det ju sjukt mkt socker i dem man hittar i affärer och på Mcdonken osv, så de är ajjabajja. Men hemmagjorda är super! Frysta hallon, vaniljpulver (inte -socker!), en skväll vispgrädde och resten mjölk.

Finns också bröd man kan baka utan socker och kolhydrater, googla på Oopsies så hittar du en massa recept.

Hoppas allt går bra för dig! Vi måste ta och ses snart!

Kram Annie