tisdag 23 februari 2010

Dagens barnmorskebesök

Vi talade om förra förlossningen och om denna graviditet. Gjorde alltså en s.k. sammanställning inför denna förlossning. För ja, nu börjar det närma sig!

Hon mätte SF-måttet som ökat markant och försökte känna huvudet. Men vi fick gå in till ultraljudet och göra en snabb koll.. för hon fann ingen huvud ;-)
Nä... för busbebisen har vänt sig och ligger nu i säte. Inte så bra!
Han har tidigare legat med huvudet neråt i flera veckor och NU får han för sig att vända sig. Jag tror han gjorde det igår... kände någon konstig rörelse när jag gick och la mig. Hmm.
Ja så nu är vändningsförsök inbokat på Danderyd.


Hon (Barnmorskan) vill också tidigare lägga det inbokade tillväxtultradjudet. Så hon håller på och får en tid till nästa vecka redan. Jag hoppas hon lyckas!

Här är mina värden (förra gångens inom parantes)

*SF mått: 35 (32)
*Sockervärdet 5,2 (6,4)
*HB 116 (122) ... ja jag har slarvat med järntabletterna.
*Viktuppgång +-0 (+2 kilo)
*Blodtrycket 130/75 (125/75)


Ja så ser det ut i dagsläget. Jag hoppas innerligt att lillebror vänder sig tillbaka.. för jag vill inte föda en "för stor" bebis i säte.. och ännu värre, jag vill INTE göra kejsarsnitt! Det är nog en av mina "mardrömmar" inför en förlossning... eller mardröm och mardröm.. men det är det enda jag är rädd för. Vill föda vaginalt och ha det gjort. Inte gå runt med sår på magen och ha ont lång tid efter förlossningen. Det är inget jag önskar alls. Hua ;-)


5 kommentarer:

VikingBull sa...

Oj då, busig lillebror...hoppas han vänder sig självt eller att vändningsförsöket blir lyckat! Angående kejsarsnitt så är det inte så farligt:) Jag hade mer ont efter min vaginala, än efter mitt planerade snitt med Nicole. Akutsnittet var dock värre. Kram!

MM sa...

Åh, hoppas han vänder sig själv. Jag har ett ganska jobbigt minne från själva vändningsförsöket. Trodde inte alls det skulle vara som det var lixom... Annars har jag ju bara erfarenhet av snitt då mina tre valde att ligga i säte.
Tänk att det snart är dags :-). KRAM

Veronika sa...

Usch de lät inte så roligt. Hoppas vändningen går bra. Vill heller inte göra snitt *urk* :( Fick åka till förlossningen idag för att själv kontrollera Pyret stod rätt till. Har skrivit i bloggen.
Lycka till på DS har hört att dem är duktiga på vändningar där.
Kram

Veronika sa...

Nej dem hade ju inte de. Tänkte ju inte på att fråga heller för på slutet gick allting så fort, men att bara veta att Pyret lever så är man lättad och glömde vad allt annat var :p

Maria sa...

Min äldsta dotter var i sätesläge inför förlossningen. Har provat på vändningsförsök, och det var väldigt jobbigt för mig. Och det lyckades inte heller. Men jag har hört om dem som säger att det gått lätt att vända bebisen också...
Så det blev kejsarsnitt. Gick också bra, men psykiskt så blir det nog både för mamman och barnen som om man blir snuvad på något. Går liksom för fort. Men själva snittet och läkningen gick bra. Hade inte ont längre än vad jag hade ont i rumpan av stygn efter en vanlig. Så lycka till hur det nu blir!!