torsdag 3 februari 2011

Pysselstafetten: En tavla



Det var min tur idag. ;-)
Så här kommer min tutorial om hur man kan måla en enkel men fin "Hjärttavla"

Många vågar inte riktigt sätta igång och måla sig en tavla, fast dom vill.
Så nu tänker jag visa en ENKEL variant som man kan testa eller inspireras av.
Jag hoppas att ni inte har för höga krav på er själva, utan tänker att ni åtminstonde skall testa.
Blir det helt galet fel så kan man ju göra om och om igen, tills det känns bra.
Så våga nu haka på och måla dig en liten tavla med hjärtan.

Detta behöver du:

Vattenfärger
En pensel eller två
Vatten i en burk
En linjal
En blyertspenna
En liten hjärtmall som ni klipper ut i valfritt papper
Papper att måla på, med fördel akvarellpapper.


Ta och märk upp, med prickar, lagom avstånd så du vet var du vill sätta hjärtmallen.
...eller gör på frihand om du inte tycker att det är så noga att det blir rakt. Lite snett är också rätt! ;-)


Rita ut så många hjärtan som du vill ha på pappret.



Välj en eller två färger till hjärtanen. Blöt penseln och måla med endast vatten i ett hjärta.


Fånga nu upp färg på penseln och fyll nu hjärtat med färg. Blanda gärna två färger och låt liksom färgen själv flyter ut i det våta hjärtat. Färga ur penseln i vattnet och ta färg nr, två och fyll resten av hjärtat.


Öva lite på detta innan du sätter igång med tavlan. Du kommer nog snabbt på "tricket" även om du testar detta för första gången.

Gör samma sak med nästa och nästa, tills alla hjärtan är färglagda.



Låt det torka innan du börjar med nästa steg.
Visar här en liten video också för att förtydliga... vill ju att alla skall förstå ;-)


Fler fel än rätt i filmen ... men huvudsaken att poängen liksom kommer med.
När hjärtana har torkat kan du börja med bakgrunden och försöka göra samma teknik. Med en eller två färger.



Om du vill så kan du också stämpla något på tavlan. Ett ordspråk eller bara några ord eller namn.





Sen när du känner dig klar är det dags att signera och skära/klippa ut din målning så den passar fin i en ram.



Och sist men inte minst, finna en plats där tavlan nu kan avnjutas eller ge bort till någon du tycker om.


Hoppas nu att du VÅGAR haka på och måla dig en tavla. Det behöver inte vara avanserat eller svårt. Sätt bara igång och testa dig fram. Släpp alla krav på perfektion och njut när du målar. Även Picasso hade sina dåliga dagar ;-)


Lycka till!
Och du, OM du nu inspirerats och får till en tavla hoppas jag att du vill visa den i alla fall för mig.


Imorgon är det Claras tur att visa pyssel för er! Så kika in där.

9 kommentarer:

Stina Glaas sa...

Superfint!! :-D Tusen tack för din tutorial!! :-)

Karin sa...

Vad enkelt det låter och vad inspirerad jag blir! Kanske lånar jag barnens vattenfärger och går lös med dem ...

Anonym sa...

Tack för tipset! Du är verkligen duktig med pensel, pennor och färg.

Verkligen superfin tavla!!

/Lotta

Petra / Popetotrora sa...

Riktigt riktigt fin!!

eddy sa...

superfin tavla du gjort, så himla vacker i sin enkelhet liksom. kram på dig=)

Birgitta sa...

Kul! Vad roligt att du vill dela med dig av kunskaperna, har faktiskt aldrig tänkt på att man kan lägga på färgerna med vattnet först liksom :)
Kramar

erry sa...

Den är jättesöt, nu blev jag sugen på att ta fram akvarellfärgerna! Man jag tror symaskinen vinner...

Sanna/Pysselglädje sa...

Jättefint! Tack för pepp och bra beskrivning! Har länge tänkt göra något egenmålat att hänga upp på väggen men inte vågat mig på det. Kanske blir det ändring nu...

Unknown sa...

Superfint!! Nu blev jag inspererad, få se om jag törs....