söndag 6 januari 2013

Fröbröd

För andra gången har jag bakat fröbröd.
Ett lchf-recept som jag fann när jag googlade.
Men jag har gjort om det liiite, som jag gör med ALLA recept ;-)


Så här gjorde jag:
Det här behöver du:
3 ägg
3 dl riven ost
1 msk majonäs
3 msk kesella
5 dl blandade frön (Jag hade i sesamfrön, krossade linfrön, pumpafrön och rostade solrosfrön)

Gör såhär:
• Sätt ugnen på 250 grader.
• Blanda först ägg, riven ost, kesella och bakpulver i en din hushållsassistent med "hackkniven". Tills det är välblandat.
• Häll sakta ner alla frön i assistenten och kör den tills degen/smeten blir lite fast, men inte torr.
• Bred ut degen på en bakpappersklädd plåt. Den ska bli platt.
Ett tips, ta en bit bakplåtspapper och lägg över smeten och kavla sedan ut smeten mellan pappersarken. Glöm inte att ta bort det översta arket innan du lägger in allt i ugnen ;-)
• Strö över lite flingsalt över allt samman om du vill. Det rekomenderar jag!
• Grädda 10-15 min mitt i ugnen tills den fått en gyllenbrun färg.
• Låt svalna (gärna på ett galler) och skär/bryt i lagom stora bitar.


Ät med någon god ost eller annat favoritpålägg!





2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack och bock! Låter enkelt och gott och ska absolut testas!

kram /Karin (qurin)

Birgitta sa...

Låter gott, det måste provas :)