måndag 3 maj 2010

Matsedel

Fick just upp matsedeln för Jakobs dagis. Så här ser det ut:

Måndag: Köttbullar med potatismos och lingonsylt
Tisdag: Oxpyttipanna med rödbetor
Onsdag: Chili con carne med kokt ris
Torsdag: Pannbiff med löksky, lingonsylt och kokt potatis
Fredag: Fiskbullar i dillsås och kokt potatis

Inte konstig att ungarna är risiga i magen jämt... med köttfärsmat tre dagar av fem, samt fiskfärs och små hackat de andra dagarna.

Fy bubblan för maten på förskolan nu! Börjar bli rejält trött på att se vilken skitmat mitt och andras barn får i Runbyskolan!

Jakob har från första stund gillat ALL mat. Men nu hör vi oftare och oftare att han in te gillar det ena och andra. Han orkar inte tugg kött längre och han vill inte längre ha lika mycket kryddad mat. Jag tror att matkulturen ovan förstör min sons smaklökar och matintresse.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Huh, den matsedeln såg inte hälsosam ut! Jag jobbar på dagis i Finland och vi har rött kött en gång i veckan, kalkon eller kyckling en gång, fisk en till två gånger i veckan samt grönsaksrätt en till två gånger i veckan och det tycker jag är ganska bra kombinerat. Barnen orkar leka hela dagen och magarna mår bra. T

Anette sa...

Ja du det är samma mat som Mattias får också.Måndagsmaten och torsdagsmaten var det inte så stor skilnad på.Hampus som går på Sandbergskaskolan äter ju på Henkes restaurang så dom får nylagad mat varje dag!!

Anonym sa...

Ja, jag kan inte annat än att hålla med. Något har hänt med maten i Runby, min Malin har alltid älskat maten, men numera kommer hon ofta hem hungrig för maten inte gått att äta...
Kramis / Karin

Sara sa...

Visst är det bedrövligt !!
Åh vad man saknar Seidis hemlagade mat :(

annika5064 sa...

Jag tror det är vanligt förekommande över hela landet, tyvärr...mycket är väl dessutom halvfabrikat/helfabrikat! Hur mycket fisk är det i fiskbullar tex? Nä, tragisk matkultur är det och visst är det trist när man märker förändringar i barnens ätbetende...

Sandra sa...

Vad trist :(

På vår förskola har vi egen kokerska som lagar toppenmat.. det är lite dyrare med egen kokerska - men det är det verkligen värt!

Kram kram!