tisdag 13 november 2012

Allt-i-ett-mat

Jag gillar när man kan slänga ner allt i en "bytta" och in i ugnen och sen bara vänta till det är klart att äta.
Idag fann jag en stor fin färsk kyckling för halva priset på Hemköp. Den fick följa med hem tillsammans med lite potatis. Kikade runt lite på ICAs receptsidor på kyckling i ugn och grytor. Och efter en stund slängde jag ihop en kombo av tre olika recept. Detta blev resultatet:

-Mums, sa famijen.

Så här gjorde jag:
Delade kycklingen och la i den oljade ugnsformen. Kryddade med Timja, paprika, salt peppar och allkrydda. Körde in i ugnen i tio minuter på 200 grader.
Skalade och hackade morotsslantar och potatis. la ner över Kycklingen tillsammans med lite vatten, en burk krossade tomater, en smulad buljongtärning, avsköljda kikärtor och en rejäl klick tomatpuré.
In i ugnen i 45 min. Sen hällde jag på grädde och ner med en burk stora vita bönor. In i ugnen i ytterligare 20 min. Klart att servera!

Nästa gång skall jag nog även ha i lite sambal Olek, för jag glömde tyvärr det denna gång.

1 kommentar:

Maria sa...

Åh, låter så gott! Farligt att läsa recept såhär på kvällskvisten. Ska ta min obligatoriska banan + kall mjölk nu innan läggdax...