torsdag 26 augusti 2010

Signhilds sockerkaka

I måndags började jag med en mjölkfri diet. För Johns skull. Han har nämnligen en massa röda blämmor som man inte vet vad dem beror på och nu testar jag att ta bort alla mjölkprodukter ur min diet. INTE det lättaste. Mjölk verkar ju finnas i det mesta. Som de flesta dieter är det en omställning. Det tar ett tag innan man vänjer sig. Innan man lär sig.


Ville baka sockerkaka häromdagen men fann mest bara recept innehållande mjölk och smör. Men så kom jag ihåg ett recept jag fick av min f.d. arbetskollega från "Obs!-tiden".. hundra år sen alltså ;-)


Ett sockerkaksrecept utan både mjölk och smör!


4 ägg
2 dl. socker
3 msk varmt vatten
2 dl. mjöl
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
en liten nypa salt
4 msk kakao, om man vill ha chokladsmak på den

Gör så här:
Blanda ägg och socker väl
häll i vatten
blanda övriga torrvaror i en bunke innan du slår ihop allt med ägg och sockerblandningen.
Häll upp i oljad och "bröad" sockerkaksform.
Sätt in i ugnen i 30-35 min på 200 grader.


Smaklig fika!!

1 kommentar:

Jånna sa...

Åh, jag minns när jag fick göra samma grej när Milla var bebis! Hon hade väldigt mycket illröda prickar i ansiktet och då beslutades det att jag skulle sluta med mjölkprodukter och jag minns vad besvärligt jag tyckte det var.. det kändes som om ALLT innehåll mjölk på ett eller annat sätt!

Prickarna började så sakteliga försvinna i samma veva som jag slutade med mjölken, men sen när jag trappade upp på det igen så hände ingenting och hon har aldrig reagerat på mjölk senare, så troligtvis berodde prickarna på nåt annat x)

Hoppas det ordnar sig för er!!