tisdag 10 november 2009

Myggbett??

I går natt vaknade Jakob och sa att det kliade på på benen och rumpan. Jag trodde han kanske fått myggbett. Kikade i skumrakmörkret och kände. Jo det var myggbett. Han somnade om och på morgonen konstaterade vi att.. Oj vad många myggbett du fått. 8-10 st. säkert.
I gårkväll försökte vi smöja in dom igen.. då var som kanske 15 st. Hmm.. var detta verkligen myggbett?!?
VI har haft mygg här hemma.. JA nu i november. Har nog slagit ihjäl en om dagen.
Imorse klagade han på kli igen och jag drog av honom pjamasen och kollade HELA kroppen noggrant. 36 kliande prickar över kroppen. Flertalet på ben och rumpa. Men även, nacke, mage och händer. Skumt!
Ringde vårdupplysningen som tyckte vi skulle ta honom till vårdcentralen för koll och att han skulle stanna hemma från dagis tills man vet att det inte är smittsamt.
Så.. Vi ringde och bokade tid.
Kl. 11:15 fick vi komma in och visa upp prickarna.
Nässelutslag troligen, blev diagnosen.
Inga myggor alltså *s*
Har fått tavigyl (?) som han skall ta ikväll för att lindra kliet undernatten.
Nu hoppasvi att prickarna går tillbaka och att han slipper klia.

1 kommentar:

annika5064 sa...

Jag fick något liknande när jag bodde inackorderad på gotlands folkhögskola för många år sedan. Jag gick till läkaren och de trodde det kvalsterbett! Jamen, kvalster, hur små är de???? Men jag kan lova att jag bytte madrass efter det...